Hyppää sisältöön

Inklusiivisen mediakasvatuksen sanakirja

Mediatoimintaa kaikille -hanke tuo inklusiivisen, aikuisten toiminnallisen mediakasvatuksen kaikkien ulottuville. Se tarjoaa kymmenen helposti toteutettavaa, medialukutaitoa edistävää työpajamallia.  

Alla kuvaillaan, mitä edellisen lauseen sanat “inklusiivinen”, “toiminnallinen mediakasvatus” ja “medialukutaito” tarkoittavat hankkeen työpajoissa. 

Inklusiivinen = helposti lähestyttävä, jokainen voi osallistua 

  • Jokainen saa olla sellainen kuin on 
  • Turvallisemman tilan periaatteet ovat toiminnan kivijalka 
  • Käytämme ennestään tuttuja välineitä ja palveluita 
  • Toimimme luovasti ja tarvittaessa soveltaen, emme luennoiden 
  • Osallistuminen on vapaaehtoista ja maksutonta 
  • Osallistujat ovat vapaaehtoisesti mukana suunnittelussa 
  • Toimimme osallistujalle tutussa ja helposti saavutettavassa ympäristössä 
  • Materiaali on ajankohtaista ja kiinnostavaa 
  • Toiminta on muokattavissa osallistujien toiveiden mukaan 
  • Aiempaa osaamista ei tarvitse olla 
  • Käytämme selkeää kieltä, materiaalin keskeiset käsitteet avataan 
  • Toiminta on yhdenvertaista, siinä ei korosteta tiettyä kohderyhmää 

Jos haluat, voit tutustua toiminnan suunnitteluperiaatteisiin tarkemmin täällä: 

https://kavi.fi/wp-content/uploads/2023/08/Tavoitteena-yhdenvertainen-medialukutaito_suunnitteluperiaatteet.pdf)

Toiminnallinen mediakasvatus = medialukutaidon kehittämistä yhdessä tekemällä ja keskustelemalla. Osallistuja pääsee kokemuksen kautta pohtimaan, miten media vaikuttaa, viestii ja rakentaa merkityksiä.  

Tässä hankkeessa juuri sana “mediakasvatus” on hankala. Se kuulostaa siltä, että jollakin taholla on enemmän tietoa kuin toisella, ja tämä taho sitten kasvattaa tietämättömämpää ylhäältä alas. Toiminnallisen mediakasvatuksen perusidea Mediatoimintaa kaikille -hankkeessa on se, että mediasta opitaan yhdessä tekemällä, yhdenvertaisina, omista kokemuksista ammentaen. 

Medialukutaito = luku- ja kirjoitustaidot laajenevat koskemaan erilaisia mediatekstejä, ymmärrys median eri ilmiöistä ja kehityksestä vahvistuu 

  • Mediatoimintaa kaikille -hankkeen työpajoissa mediatekstejä ovat kirjoitettu teksti, video, valokuva, animaatio, meemi 
  • Pajoissa käsitellään myös median eri ilmiöitä ja kehityssuuntia, kuten sosiaalinen media ja tekoäly 
  • Medialukutaitoa ovat myös tiedonhakuun, osallisuuteen ja vaikuttamiseen liittyvät taidot sekä viestintä- ja vuorovaikutustaidot. Myös nämä ovat työpajojen sisältöä. 
  • Monen eri mediatekstin hallitsemisesta käytetään usein myös termiä monilukutaito 

Muita mediakasvatuksen käsitteitä 

  • Intertekstuaalisuus = (media)teksti viittaa, lainaa tai viittaa toiseen tekstiin 
  • Representaatio = uudelleen esittäminen, näkyväksi tekeminen, mediaesitys 

Medialukutaidosta kerrotaan tarkemmin täällä: 

https://medialukutaitosuomessa.fi/tietoa-medialukutaidosta/)